Lesstof
Op deze pagina kunt u bekijken welke lesstof er door de methode wordt aangeboden voor de basisvakken rekenen, spelling en taal. We hebben voor deze vakken gekozen omdat we hierover het meest concreet informatie kunnen geven.
Voor meer informatie over de leerdoelen verwijzen wij u naar de SLO.
Wij vinden het belangrijk om aandacht te besteden aan de muzikale vorming van onze leerlingen.
In groep 1/2 worden veel routines bezongen met liedjes. De dag van de week, de maanden van het jaar, het opruimen, overal is wel een lied voor. Daarnaast is er ook binnen de thema’s aandacht voor bijpassende muziek. Om de week geeft een van onze leerkrachten muziekles bij de kleuters.
Vanaf groep 3 t/m 8 krijgen de leerlingen muziekles van een vakdocent. In deze lessen leren zij de basis van muziek. Dit houdt in dat de kinderen in groep 3 eerst korte liedjes leren zingen, waarbij ze gebruik maken van ritme- instrumenten (ook wel ‘schoolinstrumenten’ genoemd) en later kennismaken met staafinstrumenten die ze in hogere groepen kunnen gebruiken om een melodie op te spelen. Ook leren de kinderen hoe ze verschillende contrasten kunnen uitvoeren met hun stem en/ of op instrumenten en oefenen ze met bewegen op verschillende soorten muziek.
In de groepen die volgen worden al deze onderdelen uitgebreid en herhaald. Zo wordt het begrip van ritme uitgebreid naar kennis van muzieknoten; de lengte (om een ritme te kunnen maken en spelen) en de namen die ze nodig hebben om een melodie te kunnen lezen en zelfs uiteindelijk, in groep 8, te kunnen maken. De kinderen maken kennis met muziek van verschillende culturen en met verschillende soorten muziek, waarbij ze ook leren over de geschiedenis van muziek. Ze leren waarom en hoe mensen muziek maken en dat er achter de meeste liedjes een verhaal zit. Ze maken daarnaast kennis met verschillende instrumenten die onder te verdelen zijn in groepen én dat je, wanneer je het instrument voldoende kunt bespelen, je kunt aansluiten bij een groep muzikanten; van orkest tot band.
Met de muzieklessen op school geven we de kinderen kennis van alles rondom muziek en we geven ze de mogelijkheid om hier (later) iets mee te doen.