Didactiek
Didactiek is de wijze waarop een leerkracht kennis wil overbrengen. Dit kan op een indirecte manier, door ontdekkend of met een vraag op zoek te gaan naar kennis. Het kan ook op de directe manier. De leerkracht geeft klassikale uitleg aan de leerlingen, sluit aan bij de bestaande kennis, geeft feedback op het leren en zorgt dat aan het eind van de les elk kind deze kennis heeft uitgebreid. Het model dat wij inzetten heet expliciete directe instructie (EDI) omdat de leerstof in kleine stapjes wordt aangeboden, leerlingen de hele les actief worden betrokken en de leerkracht continu controleert of de leerlingen de leerstof beheersen.
De leerkracht controleert of de kennis die nodig is om deze les goed te volgen, nog bekend is bij de leerlingen. Deze kennis, de voorkennis, is in de vorige lessen aangeboden. Deze lessen vormen de leerlijnen die leerlingen volgen per vak. Als er te weinig aansluiting is past de leerkracht zijn les(doel) aan. Daarna volgt de fase waarin de leerkracht de leerlingen de nieuwe stof laat eigen maken. De leerkracht laat zien hoe de leerling de nieuwe stof moet toepassen. Leerkrachten maken voorbeelden op het bord, verwoorden hun denkstappen en maken deze zichtbaar, waardoor leerlingen heel expliciet en in kleine stappen worden meegenomen naar het uiteindelijke lesdoel.
Continu controleert de leerkracht of de leerlingen de aangeboden stof hebben begrepen. Wij gebruiken hiervoor beurtstokjes en wisbordjes. Ook laten we de kinderen de nieuwe stof zelf verwoorden, of uitleggen aan hun schoudermaatje. Leerlingen worden maximaal betrokken en de leerkracht heeft zicht op het leren van elk kind.
Voordat de leerlingen zelf aan het werk gaan controleert de leerkracht nog eenmaal of het lesdoel bereikt is. Door alle tussenstappen is dit al duidelijk voor de leerkracht. Deze stap zorgt ervoor dat de leerlingen zelf ook kunnen zeggen: Ja ik snap het! Wie extra uitleg nodig heeft, wordt begeleid tijdens het zelfstandig verwerken. Aan het eind van de les wordt er samen teruggekeken en wordt er teruggekoppeld naar het lesdoel.
Een van onze leerkrachten heeft zich verder gespecialiseerd op het gebied van didactiek. Zij coacht de leerkrachten in de klas en werkt nieuwe leerkrachten in. Zo zorgen we ervoor dat we op dezelfde manier (blijven) werken.