Gedragsaanpak

Om goed te kunnen leren en te ontwikkelen heeft een leerling een veilige basis nodig. Op De Oosteinder vinden we het belangrijk dat de leerkrachten deze veilige basis kunnen zijn voor uw kinderen. Als eerste werken de leerkrachten daarom aan het opbouwen van een goede relatie met de leerlingen. Hierbij is het belangrijk dat de leerlingen zich gehoord en gezien voelen, maar ook de kans krijgen om zelfstandig dingen te doen, zodat ze hiervan leren en succes ervaren waardoor ze gemotiveerd worden om door te zetten. Naast deze relatie zijn routines (voorspelbaarheid) van belang bij het creëren van een veilige basis. Wanneer een leerling weet wat hem/ haar te wachten staat en hoe het er in bepaalde situaties aan toe gaat, zorgt dit voor rust, waardoor de leerling meer openstaat voor het leren. 

Vanaf dit schooljaar (2024-2025) gaan we binnen De Oosteinder ook bij het reageren op ongewenst gedrag werken vanuit een routine. Met als doel dit nog meer hetzelfde te doen, zodat het voorspelbaar wordt wat de consequenties op bepaald gedrag zijn. Doordat we dit op dezelfde manier doen, hoeft een leerling niet te zoeken naar de grenzen, want deze zijn overal hetzelfde. We verwachten dat dit positief gaat bijdragen aan de rust die kinderen ervaren op school zodat ze nog meer open kunnen staan om te leren en zich te ontwikkelen. 

Bij deze routine gaan we werken met waarschuwingen en benoemen van het ongewenste gedrag dat we hebben gezien en welk gedrag we graag willen zien bij de kinderen. De kinderen krijgen meerdere kansen om zich te herpakken. Soms is een waarschuwing voldoende, soms lukt dit na een time- in op een vast plekje in de klas en soms is daarvoor een time-out nodig bij een andere klas of in enkele gevallen bij de directie. Wanneer er vaak een time-in nodig is, dan gaan de leerkrachten met de ouders in gesprek om te kijken hoe ze samen het ongewenste gedrag kunnen doen afnemen. Wanneer een kind een time-out krijgt (plaatsing buiten de klas), dan worden de ouders altijd dezelfde dag nog op de hoogte gebracht en zullen we samen met de ouders kijken hoe we dit ongewenste gedrag kunnen omzetten in gewenst gedrag.

Een goede samenwerking met ouders is hierin van groot belang. Want in het belang van de ontwikkeling van de leerling is niet alleen een goede relatie tussen leerkracht en kind van belang, maar is ook een goede relatie tussen leerkracht en ouders essentieel. Daarnaast is vertrouwen van ouders in de leerkracht en de school en dit uitstralen naar uw kind zeer helpend voor alle partijen. 

Wanneer het gedrag niet verandert zetten we het protocol schorsen en verwijderen in. Dit protocol is terug te vinden op de website van de SKOA.